Te-ar putea interesa:
Prima pagină / Garderoba / Costumul / Cât trebuie să coste un costum

Cât trebuie să coste un costum

Nu vreau ca titlul articolului să fie înșelător. Dacă te aștepți ca, la un moment dat, să precizez că un costum trebuie să aibă un preț de atâția lei, vei fi dezamăgit. Dacă însă vrei să citești un alt articol de pe net care promite un răspuns, dar care doar face teoria chibritului, atunci ești pe pagina potrivită!

O să construiesc scurta mea argumentație pornind de la o analogie: a cumpăra un costum are multe puncte comune cu a cumpăra un telefon (un smartphone, mai precis); sunt, desigur, la fel de multe puncte diferite. Iar din asemănările și deosebirile acestea se pot extrage concluzii utile.

Începem cu primul punct: un smartphone costă cât un costum. Îmi vei spune că nu e relevant, pentru că un telefon poate costa oriunde între 200 și 5000 de lei. Ai dreptate, dar cred că ești conștient că există telefoane care merită 200 de lei și telefoane care merită 5000 de lei (chiar dacă tu nu ești dispus să plătești acel preț). La fel e și la costume: oferta este mult mai săracă, dar sunt alternative pentru toate buzunarele.

Am peste 30 de ani și lucrez într-o multinațională. Nu mi-aș cumpăra un costum de 200 de lei de la Apaca și nu mi-aș face un costum de 5000 de lei, pe comandă, la un faimos croitor italian (deși am văzut rezultate extraordinare, nu-mi pot justifica cheltuirea acestei sume). Dacă aș fi student, mi-aș lua fără să regret acel costum de la Apaca. Dacă voi ajunge un antreprenor de succes, probabil că voi lua în considerare și costumul de 5000 de lei. În prezent, sunt dispus să investesc undeva între 1000 de lei si 2500 de lei pe un costum, dând 1000 de lei pe cel care merită 1000 de lei și 2500 de lei pe cel care merită 2500 de lei. Și aici apare prima diferență dintre cele două tipuri de achiziții: un telefon are, aproape întotdeauna, un preț corect. Piața telefoanelor inteligente este una dintre cele mai dinamice și competitive din lume. Concurența și multitudinea de oferte vor aduce mereu prețuri corecte. Pe piața costumelor nu ai prea multe opțiuni (mă refer în primul rând la România). Această lipsă de oferte ne îndepărtează de acel preț corect (eu îl mai numesc și preț cinstit pentru că nuanțează mai bine situația). Poți descoperi că ai dat 1500 de lei pe un telefon și să afli ulterior că te-ar fi costat doar 1450 de lei la un alt magazin online. Dar, la fel de ușor, poți achiziționa un costum de 1500 de lei fără a ști vreodată că acel costum merita defapt 200 de lei.

Rar poți cumpăra un costum în deplină cunoștință de cauză pentru că, de cele mai multe ori, fie nu ai destule informații pe etichetă, fie nu ai cu ce alte oferte să compari. Și aici ajungem la cel de-al doilea punct:

Pentru a-ți cumpăra un smartphone sau un costum trebuie să te informezi inițial (de pe internet, din diverse publicații sau de la prieteni). Un cumpărător neinformat va face aproape întotdeauna alegeri neinspirate. Și aici evidențiez iar o diferență uriașă între cele două achiziții, telefoane versus costume: poți găsi rapid și ușor informații despre orice telefon de pe piață. Se găsesc informații și despre costume, dar mult mai greu. Iar prin informații nu mă refer la articole care îți livrează mereu mantra cu „un costum trebuie să te ajute să îți definești stilul personal” ci la recenzii care spun „am luat un costum de la firma x. Nu recomand: a căpătat luciu după câteva purtări” sau „am fost la croitorul y. Comunică foarte bine și dă sfaturi excelente. Prețul este rezonabil”.

Ca să-ți faci o imagine asupra diferenței dintre cele două achiziții, imaginează-ți că îți vând un telefon Samsung, alb, nou. Ți-l dau cu 2000 de lei; îl vrei? Răspunsul tău cred că va fi: „Ce model este? Ce procesor are? Ce diagonală?”, iar eu îți răspund: „să știți că vă stă foarte bine, domnu’!”. Pentru că asta e tot ce primești în magazinele de haine în materie de informații: costum bleumarin, lână, atâția lei, „vă stă bine, domnu’!”. Poate că merită, poate că nu; dar tu nu ai destule informații.

Orice telefon, indiferent de specificații, poate fi testat. Nu ți s-a părut mereu ciudat că sunt telefoane chinezești care au aceleași specificații cu telefoanele de top, dar la un preț de 10 ori mai mic? Dacă mergi într-un showroom, vei observa totuși că cele două telefoane, identice în specificații, se comportă total diferit. Pentru că, dincolo de punctele bifate în specificațiile standard, sunt multe alte aspecte ce permit reduceri generoase (și neavenite) de costuri. La sfârșit te asigur că nu e doar marca cea care face diferența de preț. Tehnologia din spate e diferită. Iar un telefon, dincolo de specificații, trebuie să se comporte bine atunci când îl folosești. Cei 2 Gb de RAM nu reprezintă nimic dacă telefonul are nevoie de câteva secunde bune pentru a deschide orice aplicație.

Așa e și la costume: pe etichetă sunt toate din lână 100%. Dar lâna aceea are și ea diverse proprietăți: greutate, elasticitate și, mai ales, proveniență. O lână provenită de la una dintre fabricile de textile consacrate din Marea Britanie sau Italia nu va fi niciodată egală (și aici îmi pare rău să o spun) cu lâna noastră românească. Și nu din cauza oilor, ci a oamenilor: ne lipsește experiența în acest domeniu. Iar o lână provenită din China are aceleași „calități” pe care le are și un telefon replică a unui model occidental.

De cele mai multe ori, costumele vândute în România apar ca prin magie pe rafturile marilor magazine. Nu se știe nimic de proveniența și proprietățile stofei, de întăritură etc. Dar, ca și la telefoane, poți testa „marfa” înainte de a cumpăra. Din păcate, dacă mâna ta nu știe să facă diferența (pentru că așa se cumpără costume de cele mai multe ori, și cu mâna, nu doar cu ochii), atunci te poți înșela ușor.

În concluzie: cumpără un telefon care să se încadreze în bugetul tău și să se potrivească activităților tale zilnice. Apoi cumpără un costum care să coste valoreze la fel de mult.

Vezi și

Suitsupply

Nu am cumpărat niciodată de la Suitsupply. Mi-au trecut câteva cămăși de la ei prin …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *